⛽ De Waterstofzwendel van de Auto-industrie
Gecentraliseerde versus gedecentraliseerde energie. Waterstof is een droom die uitkomt voor grondstoffenmagnaten.
~ thedriven.io
Veel grote autofabrikanten hebben een overstap naar waterstof aangedreven voertuigen aangekondigd.
Waterstof wordt vaak voorgesteld als emissievrij met alleen water als bijproduct, maar dat is een leugen.
Waterstofverbranding produceert geen koolstofemissies, maar wel aanzienlijk meer van sommige giftige gassen, waaronder NOx, SOx en lood.
Waterstofverbranding stoot tot zes keer meer NOx-emissies uit die ernstige gezondheidseffecten kunnen hebben. Lood kan neurologische schade veroorzaken, vooral bij kinderen.
🔥 Waterstofverbranding
De industrie dringt zeer giftige waterstofverbrandingsmotoren op en probeert via de politiek deze motoren als emissievrij
te classificeren.
Een voorbeeld is de politieke lobby door Daimler Truck Holding (Mercedes-Benz) om de verbranding van waterstof als emissievrij te verklaren.
Mercedes-Benz Trucks, 's werelds grootste producent van bedrijfsvoertuigen, duwt waterstofverbrandingsmotoren. Vorige week zei het Duitse bedrijf dat het klaar is om waterstofverbranding toe te passen op zware vrachtwagens zodra autoriteiten het classificeren als emissie-vrij.
(2024) Vrachtwagenchauffeurs kijken naar toekomst met verbrandingsmotor door waterstof te verbranden Bron: The Seattle Times
Omdat waterstofverbranding vergelijkbaar is met de traditionele benzinemotor, kan een overstap veel sneller plaatsvinden dan wat dan ook waarmee we te maken hebben met elektrificering,zei Michael Brecht, vicevoorzitter van Daimler Truck's raad van commissarissen en de topmedewerkersvertegenwoordiger van het bedrijf in een interview met Bloomberg Television.
In een ander voorbeeld wordt de nieuwe waterstofverbrandingsmotor van Hyundai en Kia geclassificeerd als nulemissie
.
(2024) Deze waterstofverbrandingsmotor van Kia en Hyundai kondigt een nieuw tijdperk in de auto-industrie aan – Alles zal veranderen Bron: Hydrogen Central
In een ander voorbeeld promoten honderden misleidende virale video's op YouTube en andere platforms die samen honderden miljoenen weergaven hebben verkregen, de bewering van de CEO van Toyota dat hun nieuwe waterstof verbrandingsmotor de hele EV-industrie zal vernietigen!
.
De volgende video - een van tientallen soortgelijke virale video's - bereikte in 2 dagen tijd sinds 19 maart 2024 meer dan 500.000 weergaven en maakt valse beweringen zoals stoot alleen water uit
.
(2024) Toyota CEO: Deze nieuwe verbrandingsmotor zal de hele EV-industrie vernietigen!
Bron: YouTube
De verschuiving weg van elektrische auto's
Grote autofabrikanten duwen op een overstap naar waterstofverbrandingsauto's.
- Renault gaat
volledig voor waterstof
- BMW
neemt afscheid van elektrische auto's, wil waterstofauto's lanceren in 2025
- Honda en General Motors (GM)
hebben al afscheid genomen van elektrische auto's en ontwikkelen waterstofauto's
- Toyota
maakt duidelijk dat de toekomst niet elektrisch is
Andere grote merken die een overstap naar waterstof hebben aangekondigd, zijn onder meer Kia, Hyundai, Land Rover, Vauxhall, Audi, Ford, Pininfarina en Nikola.
De toekomst van de auto
Europese waterstof pijpleidingen
Regeringen steunen waterstof als de toekomst van vervoer.
De 🇺🇸 VS verklaarde de toekomst van de auto is waterstof
. Het US Department of Energy zal miljarden dollars investeren voor een overstap naar waterstofauto's in 2028.
De 🇩🇪 Duitse regering wil in 2030 een miljoen waterstofauto's op de weg zien en 🇪🇺 Europa investeert 100 miljard euro
in een waterstof pijpleidingennetwerk.
Onderzoek van de waterstofzwendel
Veel mensen noemen het opdringen van een overstap naar waterstofauto's een zwendel die kopers meer geld zal kosten, die minder gunstig is voor het milieu en die zelfs nadelig kan zijn voor de menselijke gezondheid.
Tesla medeoprichter Marc Tarpenning noemde waterstof een zwendel in de podcast Internet History:
Er is een gezegde in de auto-industrie dat waterstof de toekomst van vervoer is en dat altijd zal zijn. Voor zover ik kan zien is het een zwendel.(2020) Waterstof brandstofceltechnologie een
zwendel: Tesla medeoprichter Bron: ValueWalk | Podcast op YouTube
Journalist Daniel Bleakley van TheDriven.io roept op tot een
grondig onderzoek
naar corruptie achter de druk voor waterstof elektrische voertuigen.
Ze krijgen zelfs politici, zoals de voormalige premier Scott Morrison, zover om te rijden en te poseren met waterstofauto's. Hij zou dat niet doen, en deed dat ook niet, met een elektrische auto, daarom moet de voortdurende druk voor wat velen beschouwen als een fundamenteel gebrekkige technologie grondig worden onderzocht.(2023) De waanzin van de auto-industrie's druk voor waterstofauto's Bron: TheDriven.io
Enkele leden van het Britse House of Lords die betrokken zijn bij The Lords Climate Change Committee dat EV's in het VK promoot, sloegen alarm over wat zij noemden een gezamenlijke inspanning om mensen bang te maken voor EV's
.
Barones Parminter, voorzitter van de commissie, vertelde de BBC dat overheidsfunctionarissen en andere getuigen hadden gemeld desinformatie over EV's in nationale kranten te hebben gelezen.
Er staat bijna elke dag een anti-EV verhaal in de kranten. Soms zijn er veel verhalen, waarvan helaas bijna allemaal gebaseerd zijn op misvattingen en leugens.
We hebben een gezamenlijke inspanning gezien om mensen bang te maken...(2024) Elektrische voertuigen: Lords dringen aan op actie tegen
desinformatiein de pers Bron: BBC | Twitter van de Lords Environment and Climate Change Committee
Rube Goldberg-machines
Saul Griffith, oprichter en hoofdwetenschapper bij de non-profit Rewiring America en het brein achter de campagne elektrificeer alles
, beschrijft waterstof-elektrische auto's als Rube Goldberg-machines.
Rube Goldberg-machines zijn vernoemd naar een Amerikaanse cartoonist en zijn ontworpen om een eenvoudige taak uit te voeren met een reeks absurde en onnodige stappen die het bereiken van het gewenste doel op komische wijze overcompliceren.
Bij waterstof-elektrische voertuigen is het systeem veel complexer en lijkt het meer op ons huidige benzine- en diesel-Rube Goldberg op steroïden
-systeem.
Waterstof versus batterij-elektrisch
Waterstof vertegenwoordigt een voortzetting van het sterk gecentraliseerde en gemonopoliseerde fossiele brandstofsysteem, waarbij een handvol oliebedrijven de volledige toeleveringsketen van transportenergie ter wereld controleert.
Gezondheidsrisico: Alleen water als bijproduct is een leugen
Waterstofverbrandingsmotoren bereiken een vermindering van meer dan 90% van sommige emissies, maar introduceren nieuwe emissies die giftiger zijn voor de menselijke gezondheid.
Enkele van de giftige stoffen die door waterstofmotoren in de lucht worden vrijgegeven, zijn:
- Stikstofoxiden (NOx)
- Zwaveloxide (SOx)
- Lood
- Irriterende gassen
Waterstofverbranding stoot tot zes keer meer NOx-emissies uit die ernstige gezondheidseffecten kunnen hebben. Lood kan neurologische schade veroorzaken, vooral bij kinderen.
De kern van het probleem
Als oprichter van e-scooter.co sinds 2017, een onafhankelijke promotiegids voor elektrische scooters, brommers, lichte motorfietsen en microauto's
die in meer dan 50 talen beschikbaar is en die wekelijks gemiddeld uit meer dan 174 landen wordt bezocht, heb ik de overgang van benzinevoertuigen naar elektrische voertuigen van dichtbij kunnen volgen.
Een onafhankelijke promotiegids
Een groot probleem bij de overgang naar elektrische scooters en brommers is dat elektrische scooters 90% minder onderhoud vereisen, terwijl onderhoudsservice een primaire inkomstenbron is voor de meeste verkopers van benzinevoertuigen.
Zonder een lucratief bedrijfsmodel voor de serviceproviders stort de bestaande service-infrastructuur in.
Waterstofverbrandingsmotoren kunnen worden onderhouden door de bestaande infrastructuur voor benzineverbrandingsmotoren.
Brandstofcel versus waterstofverbrandingsmotoren
Brandstofceltechnologie is complexer dan een waterstofverbrandingsmotor en vereist een zeer pure waterstofbron, wat in de praktijk moeilijk te garanderen is. De meest economische methoden voor waterstofproductie veroorzaken onzuiverheden die brandstofcellen kunnen beschadigen.
Complexe brandstofceltechnologie is moeilijk en duur om te onderhouden. Een waterstofmotor past in bestaande benzineauto-platforms.
Waterstofverbrandingsmotoren kunnen worden onderhouden door de bestaande service-infrastructuur voor benzinemotoren en gaan niet kapot door onzuiverheden in waterstofbrandstof, waardoor verbrandingsmotoren een betrouwbaardere en economisch haalbare optie zijn.
Waterstof in staalproductie
Er is momenteel een hype gaande om schone staalproductie te realiseren met behulp van waterstof.
Tijdens een telefoongesprek met investeerders eind januari 2024 legde een van de machtigste figuren in de Amerikaanse staalindustrie plannen uit om rijk te worden met waterstof.
Waterstof is de echte gamechanger in ijzer- en staalproductiezeiDe Elon Musk van StaalLourenco Goncalves, CEO van Cleveland-Cliffs, 's werelds grootste producent van platgewalst staal.We doen dit om betaald te worden, niet om erover op te scheppen.(2024) Waterstof duikt op als pad naar schoon staal Bron: E&E News door Politico
Vervuiling
Hoewel een voorgestelde Elektrische Boogovens (EAF) Direct Gereduceerd Ijzer (DRI)-methode een aanzienlijke vermindering van vervuiling kan bieden, is deze fundamenteel afhankelijk van miljarden dollars aan subsidies per fabriek en een lage prijs voor groene waterstof tegen 2050, en klagen sommige Europese CEO's dat het niet haalbaar is, ondanks het ontvangen van miljarden euro's aan subsidies.
(2024) CEO:
Groene waterstof is te duur voor gebruik in onze EU-staalfabrieken, ook al hebben we miljarden aan subsidies veiliggesteld
Bron: Hydrogen Insight
🔥 Waterstof verbranden is economisch haalbaarder
Het verbranden van waterstof in plaats van kolen biedt een aanzienlijk economisch voordeel terwijl het sommige soorten emissies vermindert die regeringen willen verminderen. Daarom is te verwachten dat de industrie zal overstappen op het verbranden van waterstof in plaats van kolen.
De nieuwe soorten emissies van het verbranden van waterstof, zoals beschreven in hoofdstuk …^, zijn extreem gevaarlijk voor de menselijke gezondheid.
Koolstofdampen worden vervangen door waterstofdampen. Minder CO2, maar nieuwe verontreinigende en gevaarlijke stoffen in de lucht.
Waterstofvoorstanders worden boos en agressief
Hoofdstrateeg Michael Barnard, die de markt nauwlettend volgt via zijn blog The Future is Electric
, merkte in februari 2024 op dat voorstanders van waterstof boos en agressief worden, wat hij beschreef als dom
en wat hij probeerde te verklaren met het psychologische concept cognitieve dissonantie.
Mijn kennis Tom Baxter, chemisch ingenieur en senior docent aan de University of Aberdeen en over het algemeen een heerlijke bebaarde Schot, werd door de CEO van een Brits waterstofgasbedrijf beschuldigd een verbitterde trol te zijn. Dezelfde CEO blokkeerde me na één opmerking...
De waterstof-directeur van een grote fabrikant beet me toe in een professionele discussie omdat ik, weet je, relevante maar ongemakkelijke waarheden naar voren bracht.
De waterstof-directeur van een grote cleantech-denktank bleef me op sociale media porren tot ik een kritiek van 13.000 woorden op de standpunten van zijn team in zijn schoot wierp. Reacties op mijn artikelen en op LinkedIn zijn gevuld met gekwetste zielen die vechten voor waterstof.
Ik heb waterstof-
Ambassadeurshoren zeuren over basisgegevens en logica. Ik heb chemisch ingenieurs met tientallen jaren waterstofervaring horen omschrijven alsonwetende haters.De cognitieve dissonantie van de waterstof-voor-energie-groep groeit dagelijks.
Je zou denken dat waterstof-voor-energie-voorstanders zouden beseffen dat dit vreselijke beeldvorming was, om nog maar te zwijgen van dom als een doos geoliede fluwelen hamers, maar nee...
(2024) Waterstof-voor-energie-types worden steeds bozer Bron: Clean Technica
Corruptie
Gezien de 100 miljard euro-pus van Europa voor een waterstof-backbone-pijpleiding, kan de door Michael Barnard waargenomen toename van woede en agressie bij waterstof-voorstanders, wanneer ze geconfronteerd worden met informatie, niet wijzen op domheid
, maar eerder op een motief in lijn met corruptie.
Australische premier Scott Morrison in een waterstofauto
Journalist Daniel Bleakley van TheDriven.io roept op tot een grondig onderzoek
naar corruptie achter de druk voor waterstof elektrische voertuigen.
Ze krijgen zelfs politici, zoals de voormalige premier Scott Morrison, zover om met waterstofauto's te rijden en te poseren. Dat zou hij niet doen met een elektrische auto, en dat heeft hij ook niet gedaan. Daarom moet de voortdurende druk om een technologie te omarmen die volgens velen fundamenteel gebrekkig is, goed worden onderzocht.(2023) De waanzin van de auto-industrie's druk voor waterstofauto's Bron: TheDriven.io
Een artikel in het tijdschrift reneweconomy.com.au noemt het opdringen van waterstof een Trojaans paard van de olie-industrie.
(2022) Morrisons waterstofoffensief is een Trojaans paard Bron: Renew Economy